Profiboxing.cz

Přepnout do PC verze

Gigant DAZN I.: s obřími svaly, velkýma očima, příšerně chybují, ale tvrdohlavý...

  • Napsal Martin Kopunec

John Skipper (vlevo) a Eddie Hearn (uprostřed) / zdroj foto: DAZNJohn Skipper (vlevo) a Eddie Hearn (uprostřed) / zdroj foto: DAZNPRAHA – Článek, který vznikal už v lednu tohoto roku, o streamingovém gigantu DAZN, který se před dvěma lety rozhodl ovládnout svět boxu, ale rychle přišel na to, jak těžký oříšek k rozlousknutí tento sport je. Toto je první část příběhu velké společnosti, která dělá hodně věcí dobře, ale možná ještě více špatně...

Druhou část příběhu vám nabídneme zítra.

V květnu roku 2018 Eddie Hearn (generální ředitel Matchroom Boxing) a Simon Denyer (generální ředitel tehdejší skupiny Perform Group) oznámili společný podnik na tiskové konferenci v New Yorku. Zúčastnil se jí také bývalý prezident ESPN John Skipper, který se tři dny předtím připojil ke skupině Perform Group v roli výkonného předsedy.

DALŠÍ NOVINKY K DAZN:

„Jsme tady, abychom změnili hru a povýšili box na vyšší úroveň pro fanoušky v Americe. Můžeme nyní vysílat zápasy ve dnech, kdy chceme a čase, kdy chceme. Nemusíme vysílat v deset večer až po filmu. Máme datumy, peníze a platformu. Bez těchto věcí bychom byli v nebezpečí, ale s tímto vším. Ó, můj bože.“

O dva měsíce později, 17. července, se Hearn znovu setkal s médii. Tentokrát se objevily otázky týkající se toho, co vypadalo jako velmi krátký seznam amerických bojovníků, kteří se objeví pod DAZN.

Hearn tehdy prohlásil: „Žijeme ve světě, kde lidé říkají: 'Ach, on nedostal Charla nebo Spenceho.' V klidu, je za námi teprve osm týdnů. Od poradců dostávám zprávy o tom, že se o nás na sítích mluví. Jsme v podvědomí a nyní například jednáme s Mikeym Garciou a mluvíme s bratry Charlovými. Můžeme jim zaplatit mnohem více než jiní promotéři. Existují smlouvy s desítkami boxerů. Podepsali jsme tři mistry světa (Maurice Hooker, Daniel Roman a Jessie Vargas). Podepsali jsme jedničku střední váhy Demetriouse Andradeho. Podepsali jsem spoustu skvělých amatérů. Budeme pro ostatní noční můrou. Jsme odolní, nemilosrdní a naprosto nezastavitelní. Stojí za námi tým lidí, kteří mají bezednou jámu plnou peněz. Vrátí nás nejen zpátky na výsluní a až do nebe. Máme osm let na to, aby to fungovalo.“

Jen pro připomenutí: v posledních letech se toho v boxu stalo hodně. Al Haymon zahájil Premier Boxing Champions (PBC). HBO opustilo tento sport, zatímco ESPN, FOX a DAZN přišli. Streamování je bráno jako budoucnost a jeho přední zástupce, pokud jde o box, je právě DAZN.

Tato společnost byla uvedena na trh v Německu, Japonsku, Rakousku a Švýcarsku v roce 2016 a od té doby přidala do svého seznamu Kanadu, Itálii, Španělsko, Brazílii a USA. V USA se začalo 10. září 2018 a jako svoji první kartu vysílalo DAZN galavečer, kdy Anthony Joshua obhajoval své tituly WBA, WBO a IBF proti Alexandru Povětkinovi.

Zpočátku byla cena DAZN byla ve Spojených státech 9,99 dolarů měsíčně až pro tři zařízení. Měsíční cena se však brzy změnila na 19,99 dolarů. Zájemcí si mohou zakoupit také roční předplatné za 99,99 dolarů což je 8,33 dolarů měsíčně (ještě před pandemií nového koronaviru pak DAZN oznámilo expanzi do 200 zemí světa, nyní je ale tato aktivita pochopitelně utlumena).

„Svět, do kterého směřujeme,“ řekl John Skipper v rozhovoru zveřejněném na SportsProMedia 7. října 2019, „se bude převážně týkat streamového obsahu, a nikoliv lineárního síťového obsahu. Myslím, že sport bude i nadále nejcennějším videoobsahem na světě kvůli úrovni vášně, kterou pro něj lidé mají.“

Společnost DAZN má práva na NFL (národní liga amerického fotbalu) v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Japonsku, Kanadě a Itálii. Streamujeme MLB (národní baseballová liga) ve čtyřech zámořských zemích a NBA (národní basketbalová liga) ve třech. V USA je ale stále jako streamovací služba na začátku. Má dost peněz na poplatky za práva na vysílání, ale málo příležitostí, protože velké sportovní organizace většinou musí plnit povinnosti a jsou vázány na jiné sítě.

DAZN se tedy snaží proniknout na americký trh a vybudovat si jméno skrz box. Předplatitelům nabízí další sportovní obsah jako například pořady o MLB, což je podle Skippera jasné prohlášení o záměru rozšířit pole působnosti.

„Box je pro nás vstupní branou do Spojených států,“ vysvětluje Skipper, „protože není svázán velkými mediálními společnostmi. Vzhledem k událostem budeme po většinu roku 2020 čistě bojovým kanálem. Hlavní sportovní práva se začnou objevovat v roce 2021 a my se budeme snažit získat některý velký sport.”

Ovšem i vstup do boxu byl pro DAZN nesmírně hrbolatý.

Silné DAZN bylo překvapeno úspěchem, který vyvolal zápas Vladimira Klička s Anthonym Joshuou ve Wembley v roce 2017. Jejich představivost nabyla obrovských rozměrů. Poté je Hearn přesvědčil, že s jejich penězi a jeho odborností by mohli tento úspěch zdvojnásobit a stát se dominantní silou v boxu ve Spojených státech. Nakonec došlo ke sjednocení a dle více zdrojů, má DAZN 40% podíl akcií Matchroom USA (americká promotérská skupina Hearna).

Skipper je chytrý. Když ale byl v ESPN, zabýval se boxem jen zřídka a pokud jde o porozumění podnikání v boxu, je zde dlouhá, strmá a namáhavá křivka učení.

DAZN vedou loajální lidé bez vědomostí boxu a Hearn, který hájí své zájmy

Zájmy Hearna jsou v některých ohledech s DAZN spojeny. Jeho hlavní věrnost je ale spojena s Matchroom Boxing. A lze si položit otázku, zda má někdo, kdo je v současné době v DAZN, odborné znalosti, aby mohl náležitě dohlížet na boxerský program sítě.

Skipper je spokojený s týmem, který je po jeho boku. „Byl to proces učení,“ řekl v nedávném rozhovoru s BoxingScene.com. „Ale práce s Eddiem Hearnem byla srdečná a bezproblémová.“

Byly však doby, kdy bylo obchodování společnosti DAZN hodně nemotorné. Skutečnost, že podepsali Canela Alvareze s Gennadijem Golovkinem za 500 milionů dolarů a nebyla schopna je dostat spolu do ringu ke třetímu setkání, naznačuje nedostatečnou odbornost.

Obvyklé věty lidí, co se kolem boxu pohybují je: „Lidé, kteří vedou DAZN, jsou velmi naivní, pokud jde o podnikání v boxu... DAZN potřebuje zkušeného člověka v boxu, který bude loajální jen DAZN, a ne jiné společnosti... Lidé, co dělají pro DAZN, o boxu neví vůbec nic a podle toho to i vypadá.“

Mluví z nich zkušenosti, je tu hodně jednotlivců i firem, které v průběhu několika desetiletí pokusili ovládnout svt boxu.

Nikdo však neuspěl od doby, kdy se to povedlo Frankiemu Carbovi před sedmdesáti lety.

DAZN, stejně jako Premier Boxing Champions (PBC), se mylně domníval, že svou šekovou knížkou může ovládat většinu elitních bojovníků v USA. Opravdu, Hearnovo prohlášení z května 2018, bylo postaveno na předpokladu, že celá boxerská komunita podepíše s Matchroom USA a všichni (snad s výjimkou Boba Aruma, Ala Haymona a Stephena Espinozy) bude tancovat a radovat se z hojnosti a nového působení DAZN.

„Přišli jsme se spoustou peněz a očekávali jsme, že nám podepíše spousta lidí,” řekl Hearn loni v říjnu britskému novináři Ronu Lewisovi. „Bylo to těžší, než jsem si dovedl připustit. ESPN a PBC si vzájemně šlapaly na paty a my museli přeplácet bojovníky, aby k nám přešli anebo u nás zůstali.“

V červenci 2018 DAZN oznámil, že bude vysílat všech sedm zápasů v každé ze tří váhových divizí v sezóně, dva z World Boxing Super Series a představí také bojové sporty v čele s Bellator MMA a Combate Americas.

V říjnu 2018 oznámil dohodu s Canelem Alvarezem a Golden Boy (promotérem Alvareze) o streamování dalších jedenácti bojů Canela na platformách DAZN po celém světě, přičemž DAZN za tuto čest zaplatil minimálně 365 milionů dolarů. Společnost DAZN také souhlasila s vysíláním nespecifikovaného počtu méně prominentních boxerských večerů Golden Boy během pětiletého smluvního období.

Začátkem roku 2019 přišel na scénu Gennadij Golovkin.

Tato smlouva spolu s možnostmi společnosti Matchroom umožnily DAZN v roce 2019 poskytnout fanouškům ve Spojených státech lepší box než jakákoliv jiná síť. Obchodní model společnosti DAZN byl však založen na víře, že dokáže podepsat nejlepší bojovníky a postavit je proti sobě. A obsah DAZN neudržel trvale vysokou úroveň, která byla očekávána, když byla zahájena činnost ve Spojených státech.

„Podcenili jsme obtíže, kterým budeme čelit, a čas, který budeme potřebovat k tomu, abychom si vytvořili dostatek kvalitního boxu, abychom vytvořili stabilní základnu předplatného,“ připouští Skipper.

Spousta peněz za málo zábavy

Canelo Alvarez a jeho tým dostanou za jedenáct soubojů minimálně 365 milionů dolarů. Dalších 100 milionů dolarů v hotovosti a akcie DAZN byly přiděleny Gennadiji Golovkinovi. Částka zaplacena Kovaljovovi za obhajobu svého titulu v polotěžké váze proti Alvarezovi byla 12 milionů dolarů, což je jednou tolik, co dostal za svůj do té doby největší zápas proti Andre Wardovi.

Sergej Derevjančenko (do značné míry neznámý bojovník s třinácti vítězstvími ve své profesionální kariéře) dostal 5. října výplatu 5,2 milionu dolarů, aby bojoval s Golovkinem. Devin Haney dostal loni v září 1 000 000 dolarů, což je za zápas proti neznámému Zauru Abdulljajevovi opravdu hodně.

Fanoušci bojových sportů byli nadšení, když do jejich světa vstoupili DAZN, Matchroom Boxing, ESPN, Top Rank, Showtime, FOX a PBC. Předpokládalo se, že závazek sítí vůči boxu zaručil, že v televizi bude spousta kvalitních „bezplatných“ boxů. Ale jak Ferdie Pacheco jednou poznamenal: „v boxu není nic tak špatného jako optimismus.“

„Předem připravit boxerské souboje je chaotické a složité,“ uvedl nedávno prezident Showtime Sports Stephen Espinoza.

John Skipper souhlasí a poznamenává: „Box není sport, který by se mohl organizovat.“

Tím pádem, tedy kromě placení mimořádně velkých, nákladově neefektivních výdajů boxerům, je nyní DAZN (a nejen on) tlačen do situací, kdy kvalitním boxerům dávají jen „potravu“ na místo skutečných šampionů.

Box dluží své pověsti velké souboje, a to je v současnosti jeho největším problémem. Souboje jako Dempsey vs. Tunney, Louis vs. Schmeling a Ali vs. Frazier zajistili jejich účastníkům z historického hlediska nesmrtelnost.

Promotéři vydělávali peníze tím, že vytvářeli zápasy, které veřejnost chtěla vidět. Jedním z důvodů, proč Sugar Ray Leonard, Thomas Hearns, Marvin Hagler a Roberto Durán vzájemně bojovali tak často, bylo to, že v tom byly velké peníze.

Nyní bojovníci dostávají sedmi a osmimístné výplaty za to, že bojují s méně kvalitními soupeři. Proč by měl Tyson Fury tvrdě bojovat více než jednou za několik let, když může vydělat miliony dolarů za souboj s Tomem Schwarzem a Otto Wallinem?

Ve Spojených státech je dnes v televizi a na streamovaném videu více boxů než kdykoli předtím. Dalo by se tedy očekávat, že to povede k soupeření o to, kdo domluví ty nejlepší souboje. Ale místo toho si společnosti a promotéři vytvářejí své vlastní říše a bojovníci se snaží vyhledávat jen souboje o titul, protože o to přeci jde.

Na kvalitě protivníka už vlastně moc nesejde. Fanoušci tak vidí spoustu titulových klání šampionů, ale vesměs jde jen o další a další povinné vyzyvatele. Ti ale v drtivé většině kvalitní souboj neudělají.

Všechny společnosti se dnes snaží přepisovat historii boxu tak, aby odpovídalo jejich slibům. Jak poznamenal Carlos Acevedo, „Když Tyson Fury podepsal smlovu s ESPN, pokusili se vytvořit pro veřejnost jistý mýtus, že nyní mají v rukávu pomyslné eso, nějakou supernovu, která dojela do USA, aby zde vyčistila těžkou váhu. Kromě toho je ale Fury hlavně znám tím, že počet lístků, které zůstaly bez majitele převyšují, ty prodané.” (článek vznikl v lednu 2020)

Stephen Espinoza při pozoruhodném sezení s reportéry 2. listopadu prohlásil: „Neexistuje žádný sport, který by svým fanouškům lhal tak často a pravidelně jako box. Reportéři lžou. Promotéři lžou. Není to v pořádku. Ne každý zápas NFL je Super Bowl. Někdy je to prostě jenom zápas. Myslím, že boxu děláme protislužbu, když se snažíme prodat zápas a ne celý sport. Vytvořit silnou základnu pro box musí být cílem. První věc, kterou musíme pro fanoušky udělat, je upřímnost.”

Z velké části nyní fanoušci boxu vidí v televizi obyčejný box. Často jsou bojovníci zastupitelní. A obyčejný box – na rozdíl od obyčejného zápasu fotbalu – nepřitahuje širokou základnu fanoušků. Fanoušci nebudou sledovat boj jen proto, že je na ESPN, FOX, Showtime nebo DAZN.

DAZN jde proti proudu. Utopí se, nebo přeplave? Zatím chybuje

Navíc po všech těch řečech o bezplatném sledování boxu skrz internetové společnosti najednou vše vypadá stejně jako od HBO nebo Showtime a jejich pay-per-view.

DAZN bojuje proti trendu placení za zhlédnutí. Existuje však otázka, jak dlouho dokáže udržet svůj současný obchodní model.

Pro ESPN a FOX je box relativně levné sportovní programování, které může zaplnit mezery v plánování. DAZN je v jiné situaci. Box ovládá jeho rozpočet a je jádrem toho, o čem má jejich vysílání být.

V roce 2019 poskytl DAZN fanouškům boxu ve Spojených státech lepší boje než jakákoliv jiná společnost. Představil Canela Avareze proti Danielu Jacobsovi a Sergeji Kovaljovovi.

Viděli jsme v akci Golovkina a druhý ročník World Boxing Super Series. Měl také štěstí s Anthony Joshua vs Andy Ruiz, který divákům poskytl zábavné rozrušení následované očekávaným opakováním.

Wisaksil Wangek vs. Juan Francisco Estrada, Maurice Hooker vs. Jose Ramirez a neustálý vývoj Devina Haneyho, Ryana Garcii a Vergila Ortize byly solidním programovým obsahem. KSI vs. Logan Paul byl už jen takový bonus.

Podívejte se na to ale z jiné perspektivy; vyberte si rok z HBO Boxing kalendáře „když HBO byl HBO“ a porovnejte jej s tím, co nabídl DAZN v roce 2019. Vraťte se zpátky o čtyřicet let do 28. září 1979, kdy Don King propagoval show v Caesars Palace. V hlavní roli Larry Holmes proti Erniemu Shaversovi. Ray Leonard, Roberto Duran a Wilfred Gomez jsou všichni ten večer na hlavní kartě.

V loňském roce ale také DAZN narazilo. Tvrdě.

Canelo Alvarez je vlajkovou lodí DAZN. 365 milionů dolarů v licenčních poplatcích, které mu společnost DAZN garantovala (číslo, které nezahrnuje ani výplaty pro jeho soupeře), hovoří o jeho důležitosti.

Na začátku listopadu Canelo vyzval Sergeje Kovaljova v souboji o titul WBO v polotěžké váze. Tentýž večer probíhal turnaj UFC v New York. V naději, že přiláká několik dalších odběratelů, DAZN učinil nešťastné rozhodnutí odložit start Canelo vs. Kovaljov až do ukončení hlavního zápasu UFC.

To znamenalo, že Canelo a Kovaljov museli přes hodinu sedět ve svých šatnách připraveni k boji a v rukavicích. Platící předplatitelé DAZN byli vystaveni tomu, co vypadalo jako nekonečná reklama na vyplnění času.

Přemýšlejte o tom chvíli! Canelo vs. Kovaljov byl jedním z nejdůležitějších soubojů roku – pro box a DAZN.

Představte si, že NBA počká se svým sedmým zápasem finále play-off kvůli jednomu zápasu amerického fotbalu. Jen aby se diváci mohli dodívat a stihnout i celý basketbal. Nemožné.

Vzpomeňte si na 10. května 2018, úvodní tiskovou konferenci DAZN v New Yorku, když Eddie Hearn zaútočil na HBO a prohlásil: „Nemusíme přijít až v deset večer po filmu.“

Nemusíte, tohle bylo totiž daleko horší.

Představte si, jak pět přátel sedí před televizí na východním pobřeží a usíná ještě před úderem prvního kola. Zápas Canelo vs. Kovaljov totiž začal v tomto časovém pásmu až v 1:15 v noci. Dojem, který jim DAZN zanechal, byl: „Nestaráš se o nás.“ DAZN se odcizila její základní demografickou skupinu, věrné předplatitel, kteří ji dosud podporovali.

John Skipper reaguje: „Z naší strany to bylo dobře míněno. Ale vzápětí dodává: „Ale litujeme, jak se vše odehrálo. Nemyslím si, že bychom to udělali znovu.“

Rozdílné zájmy DAZN a Hearna

Problematický byl také další velký boj DAZN – 7. prosince uskutečněná odveta mezi Andy Ruizem a Anthonym Joshuou.

DAZN doufalo, že se tato velkolepá odveta bude konat v New Yorku, ve skvělém vysílacím čase a fanouškům z východního pobřeží nadělí skvělý dárek za nezdar s duelem Canelo vs. Kovaljov. Místo toho ale vzal Hearn oba boxery do Saudské Arábie.

Zápas Ruiz-Joshua 2 v Saúdské Arábii mělo z Hearnova pohledu finanční smysl. Šejkové zaplatili značný poplatek za web, a Matchroom byl schopen otevřít si nový trh pro sebe. Byl to však hlavní příklad toho, že Hearn a DAZN někdy mají odlišné zájmy.

Licenční poplatek 4 000 000 dolarů (ano DAZN za tento duel platilo), který společnost DAZN zaplatila za streamování Ruiz-Joshua 2 ve Spojených státech a dalších zemích, kde má platformy, byla dobrá investice.

Díky Ruizově popularitě v mexicko-americké komunitě a šoku z jeho dřívějšího úspěchu měl Ruiz-Joshua 2 ve Spojených státech více diváků než jakékoliv jiné vysílání DAZN doposud. A tento licenční poplatek byl zlomkem toho, co DAZN zaplatilo za jiný, méně atraktivní box.

Posledním výrazným boxerským zápasem podle harmonogramu podzimní sezóny DAZN v roce 2019 byl 20. prosince souboj mezi Dannym Jacobsem a Juliem Cesarem Chavezem Jr.

Nic však nešlo podle plánu. Nejprve Chavez odmítl poskytnout vzorek moči pro antidopingovou zkoušku nařízenou Státní atletickou komisí v Nevadě a boj musel bý přemístěn z bohaté pouště Las Vegas do chudé pouště Phoenixu.

Poté byl duel naplánován na 76 kilogramů, ale Chavez přišel na váhu o 2,5 kilo těžší a předal Jacobsovi milion dolarů za to, aby se mohlo boxovat v novém limitu.

A pak nastal boj samotný. Chavez jako outsider 12:1, přišel do ringu s odbarvenými vlasy na blond s modrými skvrnami. To byla jeho jediná zajímavá věc. Ve čtvrtém kole byl vyčerpaný. V pátém kole měl zlomený nos a krvácel z rány u levého oka. Na konci kola pátého to vzdal. Dav nebyl šťastný a jasně to dal najevo. Legenda tohoto sportu a otec Chavez Sr. také ne.

DAZN by také neměl být spokojen, ale tajný zdroj tvrdí, že je ochoten zaplatit Chavezovi další sedmimístnou sumu za to, aby pro ně opět boxoval.

Co z toho tedy plyne?

Začneme tedy skutečností, že společnost DAZN opravdu nabídla jedny z nejlepších bojů roku 2019 a předplatitelé za celý rok 2019 zaplatili méně než diváci, kteří chtěli vidět dva zápasy Errola Spenceho proti Mikeymu Garciovi a Shawnu Porterovi.

Skipper vypadá optimisticky, když mluví o DAZN. „Náš první boj byl před patnácti měsíci,“ říká. „Myslím, že od té doby jsme si vedli docela dobře.“

A pokračování příště...

Copyright © 2010-2021 Profiboxing.cz

Nahoru PC verze